Prinsjesdag 2013

18-09-2013

Veel maatregelen uit het koffertje met de miljoenennota waren al uitgelekt. Een overzicht van de belangrijkste punten:

  Fiscale maatregelen

  • De regering verhoogt de maximale arbeidskorting in vier jaar tijd met € 836. In 2014 zal de verhoging € 374 bedragen.

  • Het maximum van de algemene heffingskorting voor inkomens tot € 19.645 wordt vanaf 1 januari 2014 verhoogd met € 99 tot maximaal € 2.100. Voor hogere inkomens wordt de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk afgebouwd.

  • De derde schijf in de inkomstenbelasting wordt verlengd.
  • De regering verhoogt de accijnzen op diesel met 3 cent per liter en de accijnzen op LPG met 7 cent per liter.
  • Ook de accijnzen op alcoholhoudende dranken gaan omhoog per 1 januari 2014, namelijk met 5,75%. De verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken wordt verhoogd.
  • De invoering van een accijnsverhoging op tabaksproducten wordt uitgesteld tot 1 januari 2015.
  • Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor motorrijtuigen van 40 jaar en ouder (is nu nog 30 jaar en ouder). Onder meer personen- en bestelauto’s die rijden op benzine en die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar en jonger dan 40 jaar komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB, met een maximum van € 120. Ze mogen dan in januari, februari en december niet van de openbare weg gebruikmaken.
  • De regering verlengt de eerste schijf van de S&O-afdrachtvermindering van € 200.000 naar € 250.000. Het tarief in de eerste schijf wordt verlaagd van 38% naar 35%.
  • Iedere S&O-inhoudingsplichtige kan straks een S&O-verklaring aanvragen voor een periode van langer dan zes maanden. De mogelijkheid tot een jaaraanvraag is nu nog beperkt.
  • Het percentage voor de Research and Development aftrek (RDA) wordt in 2014 waarschijnlijk ongeveer 60% (is nu 54%). Het definitieve percentage wordt eind 2014 vastgesteld.
  • De stamrechtvrijstelling wordt per 1 januari 2014 afgeschaft voor nieuwe stamrechten. Als de aanspraak op bestaande stamrechten in 2014 in één keer wordt uitgekeerd, zal slechts 80% in de heffing worden betrokken.
  • De pseudo-eindheffing hoog loon (crisisheffing) van 16% over het loon van werknemers voor zover dat de € 150.000 overstijgt, geldt ook in 2014.
  • De BTW-integratieheffing wordt afgeschaft.
  • De regering verhoogt de eenmalige verhoogde vrijstelling in de schenkbelasting voor schenkingen van ouders aan kinderen tussen de 18 en 40 jaar voor schenkingen die verband houden met de eigen woning van € 51.407 naar € 100.000.
  • Het drempelbedrag voor de Energie-investeringsaftrek (EIA), de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vamil wordt verhoogd naar € 2.500.

  Sociale maatregelen

  • Het kabinet stelt voor de periode 2014-2015 € 600 miljoen beschikbaar voor sectorplannen. Deze sectorplannen moeten zorgen voor het behouden van werkgelegenheid.
  • Zoals eerder was afgesproken in het sociaal akkoord gaat de WW-premie omhoog. Dit heeft te maken met de hervorming van het ontslagrecht en de WW. Door de hervorming van het ontslagrecht hangt de ontslagroute die een werkgever kiest straks af van de reden van het ontslag.
  • De tegemoetkoming arbeidsongeschikten gaat per 1 januari 2014 omlaag van € 342 netto per jaar naar € 247.
  • De afdrachtvermindering onderwijs wordt per 1 januari 2014 vervangen door een subsidieregeling.