De Wet invoering extra geboorteverlof (WIEG) per 1 januari 2019

02-01-2019

Door de invoering van de WIEG hebben werknemers recht op éénmaal de wekelijkse arbeidsduur geboorteverlof. Een fulltime werknemer heeft dan recht op vijf dagen geboorteverlof na de bevalling van zijn partner. Bij parttimers zal het verlof naar rato worden berekend. De partner moet het geboorteverlof binnen vier weken na de dag van de bevalling opnemen.

Daarnaast kan de werknemer per 1 juli 2020 nog aanvullend geboorteverlof opnemen. Tijdens dit verlof ontvangt de werknemer namelijk een uitkering van UWV ter hoogte van 70% van zijn (maximum) dagloon. Dit aanvullende verlof bedraagt vijfmaal de wekelijkse arbeidsduur. Een fulltime werknemer kan dus in totaal zes weken verlof opnemen. De werkgever mag het aanvullende verlof niet weigeren. Wel mag de werkgever de spreiding van de verlofdagen weigeren, op voorwaarde dat hij hiervoor een zwaarwegende reden heeft. De werknemer moet het aanvullende verlof binnen een half jaar na de geboorte opnemen, dus hij heeft speling om te schuiven met het moment van opname.

Per 1 januari 2019 wijzigt ook het pleegzorg- en adoptieverlof. Dit verlof wordt met twee weken verlengd, van vier tot zes weken. Tijdens die zes weken kan de werknemer een uitkering ontvangen, ter hoogte van 100% van het dagloon.